donderdag 21 september 2017

Wollukse Praot (I)

De reis door het Wollukse dialect is aanbeland bij de letter I.
Zoals steeds zijn ook ditmaal jouw woorden - of ze nu met een I of met een andere letter beginnen - weer van harte welkom!

inklap
Vruuger schreeve wij nog mee krôntjespenne op de laogere school. Wij zaate in schoolbaanke mee ingebouwde inkpòtte. Op zo’nen inkpòt zaat ’n schùfke, dè schoofde dan oope en daor konde dan oe pen in sòppe. As ge klaor waart, konde oe pen afdoén òn d’n inklap. Òn de zijkaant van de baank zaat ’n hòkske: daor konde d’n inklap aon hange. Die penne han nie ’t eeuwege lèève, die moese soms vervange worre. Die konde uit d’n haauwer trekke en ‘r wir ‘n nieuw indoén. Witte wè ge mee die penne ok kont? Schiéte. Dan zette ge zo’n pen tuuse de klep en dan trokte‘m mee oewe wijsvinger nòr aachtere; en dan vloog-ie as ‘ne pijl weg. Dè dee ik ‘ne keer op de gòdsdienstles. De kaplaon wees mee z‘ne stòk op de kaort van Palestina aon wòr alles laag. Ik hai de pen tuuse de klep en dòcht: zou ’t lukke? Ik trek mee m’ne wijsvinger en jaowel hor, rèècht in Jerusalem. Mer dè wier dur de kaplaon nie gewaardeerd, en dè hè’k geweete ok! Ik kreeg echt ginne riksdòlder. Mar ik hai ’t penneke wel eêrst schôngemòkt mee d’n inklap.  

impe(r)saant · terloops, tegelijkertijd, in het voorbijgaan · Es ge drek tòch nòr de mert gòt, nimt dan impesaant ’n boske pòlling mee.
inder · hetzelfde · In Wolluk lèèfde vruuger veul meense van’t schoemaokere, en in Druúne en de Kets waar ’t krek inder.
immel · eenmaal · Es ’t oonze Kees immel op z’n heupe krijgt, dan ies-t’r gin haauwe mir aon: dan brekt-ie hil de boél aaf.
ifkes · eventjes · Toen oons Nel uit d’re slòf schoot, waar ik mer ifkes Ôst-Indisch doôf.
irstes · als eerste, de eerste · Piét kwaam irstes bij ’t schòtse, en Mari was twiddes.
illestiek · elastiek · De pòsbooi ha altijd van die dikke illestieke om z’n staopels mee briéve.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten